Välkommen till världen lilla Alice<3

110612 klockan 06.41 föddes våran lilla Alice.
Hon vägde 3620 g, var 50cm lång och huvudomomfång 35, 5 cm.

Tänkte försöka mig på en förlossningsberättelse :-)

Hade en väldig mensvärk natten till Lördagen,  11/6 och såg på morgonen att jag hade en brunaktig flytning. Ringde förlossningen eftersom att vi ändå skulle dit nästa morgon för eventuell igånsättning. Men hon sade att det var fullt normalt och bad mig stanna hemma tills värkarna började.
Gick hemma och ville bara få igång värkarna, tänk vad skönt att slippa igånsättning...

Klockan 19.00 på kvällen börjar jag känna småvärkar. De kommer inte tätt.
Men fram imot 20.00 börjar det bli mer jämt, och jag känner att nu ska vi in. Struntar i vad de säger.
Klockan 21.35 kommer vi fram och jag visar bindan som under kvällen fått mer gojs i sig.
"Oj, de är nog vattnet som börjat gott..." Alltså tidig vattengång och de tar mig mer på allvar.
Ännu mer när de ser att jag är öppen 4 cm .

Får ligga med en sändare som mäter värkar, men den funkar inte. och bebis är för pigg för sin sändare så hon får en elektron på huvudet.
Ligger där med värkar som inte registreras men det gör ondare och ondare.
23.58 ges kvaddlar. Hjälper inte så luftgasen sätts in. Skönt att fokusera på något annat.
03.21 ges ryggmärgsbedövning.
05.40 öppen 8-9 cm.
Börjar strax efter känna att det trycker neråt. De tar det lungt och säger att inte är bråttom. Sebbe börjar titta på hjärtljuden och påpekar att de sjunkit. Då blir det en väldig fart och de upptäcker att bebisen är på gång.
De kallar sedan in fler läkare eftersom att hjärtljuden inte går upp.
De börjar misstänka att moderkakan lossnat och hämtar en sugklocka eftersom att nu är det bråttom.
Använder sugklockan och ber mig krysta när värkarna kommer. Men värkarna kommer knappt (vanligt när moderkakan lossnat). Får dropp som hjälper till.
06.41 kommer Alice till världen. Tyvärr får jag inte henne på bröstet. Hon är otroligt blek och de måste ta ut henne ur rummet och Sebbe följer med. De misstänker blodbrist eftersom att moderkakan lossnat.
Ligger kvar och är otroligt borta av allt som händer, inte riktigt medveten om situationen. Vet bara att de sprungit ut med mitt nyfödda barn, vilket gör mig otroligt orolig.

Men Sebbe kommer sedan i och säger att hon mår jättebra, ingen blodbrist som man trott.
Men de vill att vi går ner till 33:an och tar prover. Utifall ngt annat är fel.
Det visar sig att allt ät bra. Får henne på bröstet 09.35 och hon vill direkt till mammas tutte. Lycka<3
Blir kvar på BB 48 timmar p.ga tidig vattengång och eftersom att Alice blir extra uppkollad.

Nu är vi hemma, kom hem igår 14/6. Alice fick gå på en extra koll eftersom att barn som födds med hjälp att sugklocka kan lättare bli mer gula. Men hon mådde bara bra och har bara 20 g kvar till födelsevikten är uppnåd. Inte undra på som hon äter ;-)

Våran tösabit<3 Född V. 42+0. 2 h före påtänkt igånsättning



Far & dotter



Kommentarer
emmadanielsson

GRATTIS!!!!!!!!!!!=)

2011-06-16 @ 15:21:32
emmadanielsson

duuu. kan inte du o jag o typ nån mer fr våran klass ta en fika någon dag i avesta? typ carolin larsson eller Linnea? det skulle vara sjukt kul o träffas. och såklart träffa Alice!:)

2011-06-16 @ 15:37:18
Catrin L

Eller varför inte alla fyra? ;-)

Låter som en bra ide ial, men hon ska bara få bli några veckor till först helst. Nu äter hon hela tiden ;-)



kram kram

2011-06-17 @ 14:35:44
emma

Ja de skullle vara ännu bättre! :)

Hehe jaaa de e lugnt :D kul!

2011-06-17 @ 16:14:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0